× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key
Seat Leon e-Hybrid

SNELTEST

3 min

Seat Leon e-Hybrid

Zowat elk model moet tegenwoordig aan de stekker en de VW-groep spant daarbij de kroon. Elke variant van zijn MQB-platform krijgt een plug-inversie; van de Volkswagen Golf en de Škoda Octavia tot de nieuwe Seat Leon. Dit moet je over de Spaanse hybride weten. 

 Op papier 

 Wat is er goed? 

Dat de Seat Leon het sportievere broertje van de Volkswagen Golf wil zijn, dat zie je meteen aan zijn design. De nieuwe Leon is jeugdig en sportief vormgegeven en ziet er over het algemeen toegankelijker uit dan de wat smaakgevoelig uitgevallen Golf of de saaiere Octavia. Dat maakt de Spanjaard misschien wel de mooiste telg van de nieuwe MQB-familie. 

Dat dynamische karakter vertaalt zich ook in fijne rij-eigenschappen want de Leon stuurt strak en voorspelbaar, vooral als sportievere FR-versie. Daarnaast accelereert met name de e-Hybrid als een bezetene dankzij het onmiddellijk beschikbare koppel van zijn elektro-hulp. De hybride-aandrijflijn heeft natuurlijk nog een tweede voordeel, namelijk zijn zuinigheid. Wij sloten onze testperiode af met een gemiddeld verbruik van 4 l/100km, waarbij we de auto geregeld aan de laadpaal koppelden. Zelfs tijdens een rit met een lege batterij steeg het verbruik niet boven de 6,2 l/100km, wat nog steeds niet verkeerd is. 

 Wat is er slecht? 

Nu we het toch over die hybride-aandrijflijn hebben; die kent ook één of twee minder sterke kanten. Zo mag het theoretische rijbereik wel 58 kilometer zijn, maar wij haalden in de praktijk niet meer dan 40 kilometer uit de accu. Daarnaast heeft het hybridesysteem soms een eigen willetje en kiest het graag voor jou of het zal motorremmen of niet, afhankelijk van of er een auto voor jou rijdt of er een bocht aankomt. Dat maakt de auto wat onvoorspelbaar om mee te rijden want wanneer je het gaspedaal lost weet je niet of je zal vertragen of gewoon uitbollen. Na verloop van tijd leer je het systeem echter wel te vertrouwen en wordt de auto er nog wat efficiënter door. 

Ook het infotainmentsysteem is af en toe een bron van lichte frustratie want er zijn nog maar bitter weinig fysieke knoppen aanwezig in de Seat Leon. Zo moet je zelfs voor het bedienen van de klimaatregeling of het veranderen van de radiozender terugvallen op aanraakgevoelige bedieningselementen, wat tijdens het rijden niet altijd evident is. 

 Ons verdict 

De Seat Leon ziet er goed uit, stuurt fijn en biedt als e-Hybrid de mogelijkheid om flink wat te besparen aan het tankstation. De bediening is soms wat onhandig maar na wat gewenning blijkt er een aangename karakterbak achter zijn dynamische façade te schuilen.

 

 Media 

Media: Bram Billiet

Publicatie: 23/06/2021

Auteur: Joram Van Acker

×


terug naar boven