SNELTEST
4 min
Elk merk heeft tegenwoordig een heel gamma aan SUV’s in de aanbieding, en vooral exemplaren in het compacte segment winnen daarbij aan terrein. Mag het toch wat groter zijn? Dan is deze Toyota Highlander misschien iets voor jou, een Japanse hybride-SUV met Amerikaanse afmetingen.
Die Amerikaanse afmetingen zijn geen toeval. De Highlander-naam mag dan nieuw zijn aan onze kant van de oceaan maar in de VS gaat het model al vier generaties mee. Daar is een auto zoals de Highlander dagelijkse kost: een grotere auto is volgens de gemiddelde Amerikaan een betere auto. En in het geval van deze Toyota zit daar wel wat in want het ruimte-aanbod van de Highlander is gewoonweg ongezien. De koffer is met 865 liter een balzaal en zelfs met de derde zitrij rechtop blijft er nog een mooie 320 liter aan volume over. Als je hier je bagage niet in kwijt kan, dan moet je gewoon aanvaarden dat het probleem bij jou ligt en niet bij de auto.
Ondanks zijn enorme formaat heeft de Highlander toch geen al te grote dorst. De hybride-aandrijflijn combineert namelijk een 2.5-liter benzinemotor—die trouwens voor optimale efficiëntie volgens de Atkinsoncyclus draait—met twee elektromotoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras. Dit is dan wel een hybride van het stekkerloze type, maar hij slaagt er toch in om het verbruik tot een minimum te beperken. Zo haalden wij een gemiddelde van 6,8 l/100km, een cijfer dat we doorgaans aan een compacte hatchback zouden toeschrijven en niet aan een kolossale SUV. Toyota’s sublieme hybridetechniek schakelt daarbij compleet onmerkbaar tussen verbrandingsmotor en elektromotor(en), en ook de boterzachte ophanging draagt bij tot het golvende comfort van deze enorme gezinswagen.
Dat een auto groter maken hem meer binnenruimte geeft is logisch, maar dat die auto dan niet bepaald makkelijker te parkeren wordt spreekt eveneens voor zich. Met zijn lengte van net geen 5 meter en breedte van bijna 2 meter is dit dus geen auto om zorgeloos een parkeergarage mee binnen te rijden. Gelukkig krijgt de Highlander wel standaard parkeerhulp en 360°-camera’s, dus je hebt het op zijn minst wel snel door als deze machine niet door een bepaalde opening zal passen. Ook de rest van de standaarduitrusting is trouwens niet mis, met onder andere verwarmde zetels en adaptieve cruise control, maar dit hoort eigenlijk allemaal niet onder de negatieve puntjes te staan.
Dit is wél een negatief punt—als zoiets je interesseert tenminste. De Highlander is een model uit 2019, maar eigenlijk zouden we de auto zo’n vijf jaar ouder schatten. Dat ligt niet aan de aandrijflijn want die is verrukkelijk comfortabel en zuinig, maar wel aan het design en de technologie van deze Toyota. Het interieur is bijvoorbeeld wel stevig en functioneel maar het ziet er gewoon in de verste verte niet zo hedendaags uit als dat van een Škoda Kodiaq of een Peugeot 5008, en dat zijn oudere auto’s. Ook de andere modellen uit eigen huis, zoals een Toyota Corolla of zelfs Yaris, hebben gewoon een moderner interieur. Wat ook die laatste twee echter niet kunnen goedmaken is het verouderde infotainmentsysteem van Toyota. Dat werkt wel gebruiksvriendelijk maar ziet er gewoon uit als een goedkope spelletjesconsole uit de jaren 2000.
De Toyota Highlander is een karakterbak van het grootste formaat. Zijn interieurruimte en rijcomfort zijn ongeëvenaard, terwijl het verbruik vergelijkbaar blijft met dat van een compacte hatchback. Zijn technologie en interieur voelen echter wat gedateerd, maar alles doet wel Toyota-gewijs wat het moet doen.
Publicatie: 13/10/2021
Auteur: Joram Van Acker