× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key
Toyota GR Supra

MODELOVERZICHT

3 min

Toyota GR Supra

Tuningfanaten verheugt u, want Toyota geeft ons na 17 jaar afwezigheid eindelijk een nieuwe Supra. Maar is hij wel zo puur als vroeger? Hier vind je alles wat je moet weten over Toyota’s heruitgevonden icoon. 

 Op papier 

 Wat is er goed? 

Het eerste positieve punt van de GR Supra is simpelweg dat hij terug is! Toyota trok in 2002 de stekker uit zijn iconische Supra-lijn, die toen al sinds 1978 onafgebroken doorliep. Het recept was daarbij vier generaties lang hetzelfde: een dagelijks inzetbare coupé-koets, een zes-in-lijn voorin en de aandrijving naar achter. Dat recept blijft onveranderd—al kan je nu ook kiezen voor een meer ijsbeervriendelijke viercilinder. 

Zowel de 2.0-liter als de 3.0-liter komen uit de rekken van BMW en dat hoeft geen nadeel te zijn: beide motoren zijn lekker responsief en met name de zescilinder is een ware streling voor de trommelvliezen. Daarnaast biedt de GR Supra een perfecte 50:50-gewichtsverdeling én is de verhouding van wielbasis op spoorbreedte exact “de gulden snede”, wat het rijgedrag dan weer ten goede komt. Er ging dus flink wat karakteristiek Japans perfectionisme met zijn ontwikkeling gepaard en het resultaat mag er dan ook zijn.

 Wat is er slecht? 

De terugkeer van de Supra-naam gebeurde niet zonder slag of stoot en daar hebben die BMW-motoren alles mee te maken. Voor Supra-aanhangers van het eerste uur staat het model namelijk synoniem met de oorspronkelijke 2JZ-motor, een blok zo veelzijdig dat sommige sleutelaars er wel 1000 pk uit konden persen. Dat Toyota nu een geadopteerde Duitse krachtbron in zijn icoon durft lepelen is wat hen betreft een onvergeeflijke misdaad. 

Daar eindigt de Beierse invloed ook nog niet want zowat overal waar je binnenin de Supra kijkt vind je een BMW-labeltje. Hij heeft een BMW-stuur, een BMW-versnellingspook, BMW-infotainment… De nieuwe sportwagen werd namelijk samen ontwikkeld met de BWM Z4 en deelt daarmee dan ook heel wat onderdelen. Het gespierde koetswerk is daarentegen wél helemaal Toyota, al maakt dat het nog niet heilig. Al die stoere luchtinlaten die het design zo aantrekkelijk maken zijn jammer genoeg vals… 

 Wat is ons verdict? 

De herrezen Toyota Supra is een controversiëel model: geliefd voor zijn terugkeer maar betreurd voor zijn afkomst. Als we de wagen echter los van al die controverse bekijken, dan zien we een krachtige, responsieve stuurmansauto met genoeg comfort en ruimte om dagelijks te gebruiken. Zoals het een Supra betaamt, eigenlijk.

Media: Bram Billiet

Publicatie: 05/12/2020

Auteur: Joram Van Acker

×


terug naar boven