× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key
Mazda MX-5

SNELTEST

3 min

Mazda MX-5

Sommigen kopen een auto als gebruiksvoorwerp, voor anderen is het een vorm van speelgoed. Dat laatste privilege lijkt misschien voorbehouden aan de rijken maar dat is niet altijd zo. Dit is de Mazda MX-5: misschien wel het meest betaalbare speelgoed op de automarkt. 

 Op papier 

 Wat is er goed 

Er moeten bruikbare auto’s zijn en er moeten leuke auto’s zijn, en de Mazda MX-5 plaatst zich vol vertrouwen in die laatste categorie. Dat merk je al vanaf je instapt: je zit in het midden van de auto, en dan nog eens verontrustend laag tegen de grond. Dat heeft zijn voordelen tijdens een sportieve rit want je voelt je als het ware één met dit responsieve autootje. Het strakke onderstel en stuurgevoel zorgen nog eens voor een pure, ouderwetse rijervaring. Ook de lekker hoogtoerige viercilindermotor helpt daar natuurlijk bij, die net genoeg vermogen biedt om de vederlichte cabrio een gepeperd karakter te geven. 

Wanneer je even niet sportief wil rijden hoeft het daarom nog steeds geen straf te zijn om in een MX-5 te vertoeven. Dat onderstel en dat stuurgevoel mogen dan strak zijn, het geheel blijft comfortabel en eenvoudig te besturen. Daardoor kan je met deze Mazda-cabrio ook gewoon cruisen tegen meer schappelijke snelheden en genieten van je omgeving. Voor het verbruik hoef je dat echter niet meteen te doen, want zelfs bij relatief levendig rijgedrag tekenden we maar een verbruiksgemiddelde op van 6,8 l/100km. 

 Wat is er slecht 

Dat de MX-5 zich in de categorie van de leuke auto’s plaatst betekent in zijn geval ook dat deze Mazda ver, vér weg van de categorie van de bruikbare auto’s staat. Als je meer nodig hebt in het leven dan een klein brood en wat losse potjes beleg, dan kan je een Mazda MX-5 simpelweg niet als enige auto gebruiken. De koffer is met zijn 130 liter al symbolisch te noemen, maar de opening is dan nog eens zo klein dat er zelfs geen standaard Curver-box in past. 

Daarnaast is er nog een tweede minpuntje; een moeilijk te definiëren eigenschap van de MX-5 die vooral geïnteresseerden van het stoerdere type wat lijkt af te schrikken. Voorafgaand aan de test waren wij erop gebrand om duidelijk te maken dat dit zachtaardige imago volledig onterecht is, maar bij het zien van onze parelwitte testwagen met donkerrood dak wisten we dat het geen eenvoudige zaak zou zijn. Het design van de nieuwe MX-5 is echter al aanzienlijk minder aaibaar dan zijn voorgangers, en Mazda biedt ook een versie met een metalen vouwdak en een stijlvol coupé-silhouet in de vorm van de MX-5 RF. Koop die in een donker kleurtje en je hebt alle voordelen van de MX-5 zonder de vooroordelen. 

 Conclusie 

De Mazda MX-5 mag dan soms wat scheef bekeken worden vanuit bepaalde kringen; zij die hem veroordelen hebben er vermoedelijk nog niet mee gereden. Deze compacte cabrio stuurt zoals nog maar weinig auto’s tegenwoordig sturen: direct, gevoelig en toch lichtvoetig.

 Media 

Media: Bram Billiet

Publicatie: 09/06/2021

Auteur: Joram Van Acker

×


terug naar boven