× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

TOYOTA YARIS

Hybrid

Ecologisch

116 PK
145 NM
286 L
4,3 L/100KM

Dat in een kleine auto geen dieselblok thuishoort beseffen intussen al heel wat constructeurs. Dat zo’n kleine auto echter ook een volwaardige hybridemotor kan hebben, dat bewijzen er maar weinigen. Wij gingen op pad met één van de pioniers: de Toyota Yaris Hybrid.

1

DESIGN

De naam Toyota wordt doorgaans gezien als een synoniem voor twee waarden: ‘hybride’ en ‘onverwoestbaar’. Het is namelijk al sinds jaar en dag een gegeven dat een Toyota niet kapot te krijgen is, en daarnaast maken ze al zo lang hybridewagens dat ze ook die technologie tot de perfectie verheven hebben. De Toyota-modellen van de voorbije jaren doen echter hard hun best om daar nog een derde waarde aan toe te voegen, namelijk: ‘spannend’. Dat is voor de nieuwe Yaris niet anders, wel integendeel. Waar de B-segmenter voordien één van de modaalste creaties van het Japanse merk was, is de nieuwe generatie misschien wel het meest verrassend vormgegeven model. De nieuwe Yaris is er—zolang je niet voor de knotsgekke GR Yaris kiest—enkel als vijfdeurs maar dat mag geen afbreuk doen aan zijn sportieve overkomen. De lichten zijn lekker slank, de bumpers zijn scherp en sportief en de achterste wielkasten zijn zo brutaal uitgeklopt dat tuners er eigenlijk geen werk meer aan hebben. Ook binnenin verbaast de Yaris, al heeft dat minder met sportiviteit te maken. Waar deze kleine Toyota vooral in uitblinkt is bouwkwaliteit. De materialen die je aanraakt zijn allemaal van bovenmaatse kwaliteit; enkel onderin de cockpit vinden we hier en daar wat minder aangename plastics terug.

Toyota Yaris

2

RIJGEDRAG

De spannende lijn wordt ook doorgetrokken naar het rijgedrag—al mag je er natuurlijk niet te veel van verwachten. De Yaris blijft in de eerste plaats een Toyota, wat wil zeggen dat iedereen en hun grootouders er moeiteloos mee kunnen rijden. Wanneer het erop aankomt kan de kleine hatchback echter verrassend sportief uit de hoek komen. Het stuurgevoel is strak en responsief waardoor de auto vinnig van de ene naar de andere richting dartelt. Bovendien is de wegligging van de Yaris Hybrid ongezien stabiel voor zijn segment, deels dankzij het lage zwaartepunt door het accupakket dat onder de achterbank bevestigd zit. Daardoor voelt deze stadswagen vooral heel volwassen aan, alsof je met een grotere auto onderweg bent. Dat geldt ook voor de aandrijflijn, al is het maar omdat je een fyll hybrid-motor bij andere fabrikanten maar zelden in zo’n kleine auto zult tegenkomen. De hybride-Yaris combineert een 1.5-liter driecilinder benzinemotor met 91 pk en een elektromotor met 80 pk. Samen sturen die krachtbronnen 116 pk en 145 Nm koppel naar de voorwielen. Dat doen ze op een soepele, naadloze manier: je merkt amper wanneer de verbrandingsmotor het overneemt van de elektromotor of omgekeerd. Op het geluid na dan, want de Yaris Hybrid krijgt traditiegetrouw een traploze CVT-versnellingsbak. In plaats van een versnelling te kiezen kiest zo’n CVT het optimale toerental voor de gevraagde kracht, waardoor de motor soms wat hoog in toeren blijft huilen. De motor hoor je wel nog vaak, want de Yaris is een zogenaamde zelfladende hybride. Dat betekent dat hij geen laadpoort heeft om stroom van buitenaf bij te laden, en geen al te grote batterij. In de plaats daarvan recupereert de auto stroom uit rem- en rolenergie, die hij dan te pas en te onpas kan inzetten om de verbrandingsmotor een paar kilometer uit te schakelen wanneer er weinig vermogen gevraagd wordt of zelfs te versnellen—zolang je het gaspedaal niet te diep indrukt. Dat doet de Yaris Hybrid allemaal uitstekend: aan een gemiddeld verbruik van 4,3 l/100km waren we al onder de indruk en na een ritje door de stad eindigden we zelfs op een verbluffende 3,2 l/100km.

3

GEBRUIK

Het blitse design van de nieuwe Toyota Yaris heeft wel een bepaalde impact op het gebruiksgemak van de stadswagen. Voorin merk je daar in eerste instantie niets van: zelfs inzittenden van grotere gestalte vinden er met gemak de juiste houding. Achterin moet je gestalte echter zelfs niet groot zijn om er licht claustrofobische gevoelens aan over te houden. De hoofdruimte valt best mee maar qua beenruimte hinkt de Yaris toch wat achter op sommige concurrenten. De achterste portieren openen ook niet heel wijd, wat de instap in zekere zin bemoeilijkt. Voor kinderen of volwassenen over korte afstanden is het nog ruim genoeg, maar als je op regelmatige basis je uit de kluiten gewassen pubers wil neenemen op reis spaar je beter voor een Corolla. Hetzelfde geldt voor de koffer: die biedt slechts 286 liter. Dat is zeker voldoende ruimte voor de dagelijkse boodschappen maar na een uitstapje naar de betere meubelzaak eindig je gegarandeerd met een gehuurde bestelwagen voor de deur. Dat mag allemaal ook niet verwonderen, want met zijn 3,94 meter lengte blijft de Yaris één van de compactere auto’s in zijn segment. Een Ford Fiesta meet bijvoorbeeld al 10 centimeter meer en een Volkswagen Polo zelfs 12 centimeter. Dat ben je de Yaris dan weer dankbaar tijdens het parkeren in de stad. Een Toyota zijnde biedt de Yaris ook heel wat hulpmiddelen om het rijden zo veilig mogelijk te laten verlopen. Zo krijgt hij standaard een noodremfunctie met voergangers- en fietsersherkenning, een rijstrookassistent met stuurhulp, verkeersbordherkenning en zelfs ‘Intersection Turn Assistance’, een systeem dat aanrijdingen op blinde kruispunten helpt vermijden.

Toyota Yaris

4

KOSTEN

Een nieuwe Yaris Hybrid zal je minstens 22.240 euro kosten. Dat is zo’n 4.000 euro meer dan de goedkoopste Yaris, die voor 18.190 euro op je oprit staat met een 1.0-liter benzineblokje. Elke Yaris krijgt—bovenop dus heel wat veiligheidssystemen—standaard adaptieve cruise control en een rijstrookassistent, wat er al meteen een leefbare auto van maakt. Voor een achteruitrijcamera of het infotainmentsysteem met smartphone-integratie moet je upgraden naar de Dynamic-versie vanaf 19.760 euro terwijl de hybrideversie daar dan 23.570 euro moet kosten. Lichtmetalen velgen of keyless go zijn pas beschikbaar vanaf het Iconic-uitrustingsniveau met een prijskaartje van 22.370 euro, of 25.710 euro voor een hybride-aandrijflijn.

5

CONCLUSIE

De Toyota Yaris heeft het niet voor niets tot auto van het jaar 2021 geschopt: hij biedt uitstekende afwerking, volwassen rijgedrag en een leuk, sportief design terwijl zijjn compacte buitenmaten intact blijven. De hybrideversie voegt daar nog eens een verfijnde aandrijflijn met een absurd laag verbruik aan toe.

Publicatie: 15/06/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Joram Van Acker & Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Toyota Yaris
×


terug naar boven