× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

MERCEDES-AMG GT

GT

Sportief

530 PK
670 NM
350 L
3,8 SEC

Mercedes is een naam met uitstraling en geschiedenis, maar de AMG-suffix brengt die Duitse degelijkheid in een helemaal ander daglicht. Dit is de Mercedes-AMG GT, toppunt in het AMG-gamma en meester van het luidkeelse gegrom en het zijdelingse bochtenwerk.

1

DESIGN

Sinds zijn geboorte in de jaren ’60 legt AMG zich vooral toe op het onverstandig maken van anders verstandige Mercedes-modellen. Dat begon met de oer-S-Klasse—die als befaamde “Rote Sau” heel wat overwinningen op zijn niet al te flatterende naam mocht schrijven—en stroomde verder door naar de E- en C-Klasse tot zowat elk model zijn eigen AMG-afgeleide had. In 2005 kocht DaimlerChrysler, het toenmalige moederhuis van Mercedes-Benz, AMG over en sindsdien zien we het drieletterwoord een andere richting uit gaan. ‘Mercedes-AMG’ houdt zich tegenwoordig niet alleen meer bezig met het oppeppen van Mercedes-Benz-wagens maar krijgt hoe langer hoe vaker zijn eigen modellen toegewezen. Deze Mercedes-AMG GT is daarvan een mooi voorbeeld, want een Mercedes-Benz GT zal je niet in de catalogus terugvinden. Los van de licht gewijzigde familienaam draagt de GT nog steeds de Mercedes-ster en de bijhorende uiterlijke herkenningspunten. Zo is het koetswerk van dit model bijvoorbeeld best subtiel en beschaafd om rond zo’n brutale strepentrekker te zitten. Dat ligt er dan weer aan dat we hier met de standaard-GT te maken hebben—als we al van zoiets kunnen spreken. Deze auto is er bijvoorbeeld ook als GT-R en die gooit elk spoor van nuance in zijn uiterlijk gretig uit het raam. Ook binnenin spreken we duidelijk van een Mercedes-ontwerp, in die mate zelfs dat het interieur wat aan de saaie kant overkomt voor zo’n duur en snel apparaat. Zo zou je het dashboard en zelfs het bestuurdersdisplay in een oogwenk met dat van de A-Klasse kunnen verwarren. Enkel de middenconsole kan alleen in een sportwagen thuishoren met zijn brede, cockpit-achtige ontwerp. We mogen echter niet vergeten dat de Mercedes-AMG GT al een aantal jaartjes meedraait en het interieur dus ook deels dateert uit 2015.

Mercedes-AMG GT

2

RIJGEDRAG

Die licht achterhaalde omgeving vergeet je al snel na het opstarten van deze indrukwekkende machine. Een druk op de start-/stopknop wekt namelijk een waar monster in het vooronder tot leven: AMG’s iconische 4.0-liter V8-biturbomotor. Dit enorme blok produceert 530 pk en 670 Nm koppel, die dankzij de twee turbo’s zelfs bij lage toeren allemaal schietensklaar lijken te staan. Zo versnelt de GT vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden. Dat doet de Mercedes naar aloude AMG-traditie luidkeels brullend, al hoef je daarvoor eigenlijk niet eens hard op te trekken. Zelfs bij stationair toerental is het geluid op zijn zachtst gezegd brutaal. Die overdaad aan vermogen en koppel maken van deze achterwielaangedreven bolide een beangstigend apparaat wanneer het wegdek er wat te glad bijligt. Bij droog weer sta je echter versteld van de grip die de AMG GT op het asfalt houdt. Het stuurgevoel is daarbij ook lekker scherp en de koets heeft tijdens het fellere bochtenwerk 0,0 neiging tot rollen. Daarmee gaat natuurlijk wel een stevige ophanging samen, die ondanks zijn adaptieve opstelling zelfs in de zachtste stand nooit het concept van comfort benadert. Daar zit misschien wel het grootste pijnpunt van de Mercedes-AMG GT, want de term ‘GT’ wordt door andere merken meestal toegewezen aan dure en bloedsnelle maar toch best comfortabele sportwagens. Niet alleen de ophanging maar ook het motorgeluid beantwoordt niet aan die omschrijving: op de snelweg krijg je te maken met relatief veel wind- en rolgeluid maar vooral opvallend veel motorgeluid. Het lijkt wel alsof deze wagen permanent een onweerswolk achter zich meesleept, wat in veel gevallen charmant is maar af en toe ook op je zenuwen kan beginnen werken.

3

GEBRUIK

Dat brengt ons zowat naadloos bij het gebruiksgemak van de Mercedes-AMG GT, want je hoeft al maar naar deze auto te kijken om in te zien dat functionaliteit niet de prioriteit van de ingenieurs was. Zowat de helft van de voetafdruk van de sportwagen wordt bijvoorbeeld ingenomen door de enorme motorkap, en daar is helemaal niks mis mee want die biedt plaats aan dat prachtige motorblok. Kortom: een AMG GT koop je vermoedelijk niet als enige auto om de dagelijkse boodschappen en het wekelijkse tuinafval mee te vervoeren. Desondanks krijgt deze sportwagen een verrassend praktische hatchback-klep die toegang biedt tot zijn kofferruimte van 350 liter. Aan slechts 30 liter minder dan een Volkswagen Golf is dat dus geen verkeerd cijfer, al is de koffer natuurlijk wel minder handig in gebruik met zijn ondiepe, platte vorm. Maar goed, het belangrijkste voor een GT is dat je er twee reiskoffers in kwijt kan en op dat vlak zit je met de AMG GT meer dan goed. Die omvangrijke kofferruimte dankt de Mercedes aan het feit dat er, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Porsche 911 of Lexus LC, maar twee personen in de cabine kunnen plaatsnemen. Een kwestie van prioriteiten dus. We hadden het al over de leeftijd van het dashboard en hetzelfde kunnen we jammer genoeg melden over het infotainment in de AMG GT. De schermen zien er best scherp uit maar de bruikbaarheid is anno 2021 niet meer bij de les. Zo is het centrale scherm, dat trouwens perfect binnen handbereik is, niet aanraakgevoelig maar enkel te bedienen via een onhandig touchpad in de middenconsole. In de eerste weken van je bezit zal je dus meermaals vloekend op dat scherm zitten te drukken omdat je verwacht dat het een aanraakscherm zou zijn. Daar leer je echter wel mee leven, focus gewoon op de vele voordelen die het leven met een AMG GT biedt.

Mercedes-AMG GT

4

KOSTEN

Oké, eerst verwijzen naar de vele voordelen van de GT en dan overgaan tot de bespreking van zijn prijskaartje is misschien niet de meest logische overgang. Deze Mercedes-AMG start namelijk aan 137.214 euro. Daarvoor koop je de standaard-GT met 530 pk, en daarboven kan je opteren om 164.802 euro neer te tellen voor een GT-C met 557 pk of zelfs 182.952 euro voor de helemaal gestoorde GT-R met 585 pk. Veel geld voor veel auto dus. We willen niet muggenziften, maar misschien is dat wel iets té veel geld wetende dat je een best gelijkaardige Jaguar F-Type R met 575 pk al vanaf 128.830 euro in huis haalt. Gelukkig is de standaarduitrusting alvast uitgebreid. Zo krijgt je op de basisversie meteen lederen bekleding, verwarmde zetels, een achteruitrijcamera en adaptieve cruise control mee. Ook het infotainmenstysteem is standaard helemaal aanwezig. Optioneel kan je nog bijbetalen voor bijvoorbeeld zetelverkoeling, keyless entry en go en achterasbesturing, maar de basis-GT is dus wel meteen een redelijk complete auto.

5

CONCLUSIE

De Mercedes-AMG GT is het boegbeeld van alles waar AMG voor staat. De auto ziet er indrukwekkend uit, gaat als een speer, maakt een oorverdovend kabaal en kost stukken van mensen. Hij kan ondertussen zijn leeftijd nog maar moeilijk verhullen, maar het blijft een ontegensprekelijk meesterwerk.

Publicatie: 05/10/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Mercedes-AMG GT
×


terug naar boven