Q4 2.2
Sportief
Alfa Romeo is van oudsher een merk dat zich toelegt op stijl en rijdynamiek. Ook zij moeten echter mee met hun tijd en dat betekent dat zelfs deze Italiaanse puristen zich nu wagen aan een SUV. Wij reden met de Alfa Romeo Stelvio op zoek naar het antwoord op de vraag: gaan rijdynamiek en een hoge zitpositie wel samen?
1
DESIGN
Als je denkt aan Alfa Romeo, dan denk je aan design. Van de compacte Giulietta hatchback tot de klassevolle Giulia sedan: het hele gamma is overgoten met een pikant Italiaans stijlsausje. Dat is bij de Stelvio niet anders, al is zijn ontwerp misschien niet meteen naar ieders zin. Dat ligt er vermoedelijk aan dat we hier voor het eerst met een Alfa-SUV te maken hebben, en dat die SUV dan nog eens heel wat uiterlijke kenmerken van de Giulia overneemt. De eerste keer dat je een Stelvio ziet doet die je dus meteen aan de Giulia denken, maar dan met een paar proteïneshakes tussen zijn ribben. Je moet een paar keer kijken voor je de Stelvio als een eigen creatie begint te zien maar dan word je al snel betoverd door zijn lijnenspel. Het geheel is al bij al verfrissend elegant, vooral voor een SUV. Dat geldt ook aan de binnenkant, zelfs al zijn de ontwerpers hier redelijk conservatief gebleven. Geen knoerten van schermen of rijen met aanraakknoppen maar wel een sportieve en toch praktisch ingedeelde cockpit. Ook het materiaalgebruik voldoet aan de hedendaagse standaarden en daarmee maakt Alfa Romeo finaal komaf met zijn broze kunststoffenreputatie van het vorige decennium.
2
RIJGEDRAG
De grootste troef van een Alfa blijft zijn rijdynamiek. Een strakke wegligging wordt onvoorwaardelijk van hem verwacht, en hij zou de hele autojournalistiek schaterlachend achterlaten indien er zelfs maar één concurrent vlotter een haarspeldbocht door gaat. Als eerste SUV van het merk heeft de Stelvio dus vooral op dit gebied heel wat te bewijzen. Om aan die verwachting te beantwoorden wordt de Stelvio voorzien van motoren die zich al in de sportieve Giulia bewezen hebben. Wij reden bijvoorbeeld met de 2.2-liter JTDm-dieselmotor. Gekoppeld aan een automaat met 8 verzetten bleek die met zijn 210 pk en 470 Nm koppel lekker aan het gaspedaal te hangen. Alleen het geluid van deze krachtbron doet wat afbreuk aan het dynamische karakter van de Alfa: op het gehoor lijk je eerder met een landbouwtuig onderweg. Dat kleine minpunt wordt echter compleet goedgemaakt door de speelse wegligging van de Stelvio. De stuurinrichting is zo direct dat dit zware apparaat sneller van richting lijkt te veranderen dan je zelf kan denken. Voeg daaraan een ophanging toe die het koetswerk stevig in bedwang houdt tijdens het bochtenwerk en je vergeet al snel de gillende kinderen en rondslingerende bagage achterin. Op een bochtig landweggetje—of een kronkelende Alpenpas—benadert deze SUV dan ook eerder de karakteristieken van een tweezits sportwagen. Om dat karakter naar boven te halen moet je wel gebruik weten te maken van de zogenaamde DNA-knop die de rijmodi van de Stelvio bepaalt. In zijn D-stand (als in: Dynamic) is dit namelijk een knalharde bochtenmachine, in de N-stand (als in: Normal) is het geheel wat rustiger en een stuk minder responsief. In zijn A-stand (als in: All Weather) is de wagen lethargisch traag van begrip, wat dan weer handig is op losse ondergrond. De ophanging blijft echter doorheen al deze standen relatief hard, dus echt comfortabel wordt de Stelvio nooit.
3
GEBRUIK
Met zijn sterke focus op rijdynamiek en design rijst al snel de vraag of deze Stelvio wel zo’n aangename kompaan is voor je dagelijkse woon-werkverkeer. De gemiddelde consument koopt namelijk een SUV voor zijn comfort en zijn ruimte, dus past de Stelvio wel in dat plaatje? Met 525 liter aan kofferruimte speelt hij alvast mooi mee met zijn concurrenten, maar zijn hellende daklijn neemt wel heel wat ruimte weg bovenin de koffer. Wij testen bijvoorbeeld graag eens of er een persoon in de koffer past en daarbij stelde ons proefkonijn vast dat er weinig ruimte is tussen de achterklep en de hoofdsteunen van de achterste zitrij. Deze test heeft verder geen praktisch nut want een persoon heeft daar niks te zoeken, maar dit toont wel aan dat je moeite kan ondervinden met het vervoeren van hoge voorwerpen of omvangrijke huisdieren. Over de rest van de cabine—daar waar personen wel thuishoren—valt er dan weer niet veel te klagen. De ruimte is er zowel voor- als achterin riant en de zitpositie van de bestuurder zouden we zelfs subliem noemen. De stoelen geven lekker veel zijwaartse steun en zowel stuurwiel als zetel zijn voldoende aanpasbaar. De zichtbaarheid naar achter toe is echter niet ideaal: alweer die hellende daklijn en kleine achterruit maken dat je bijna volledig op sensoren en camera’s toegewezen bent. Op vlak van technologie laat de Alfa Romeo hier en daar wel een steekje vallen. Zo houden de Italianen het op twee klassieke klokken voor snelheid en toerental waar concurrenten toch al vaak digitale bestuurdersdisplays aanbieden. Ook het infotainmentscherm is met zijn 8,8 inch betrekkelijk klein, al gaat het hier sinds de laatste update wel om een aanraakscherm. Al bij al valt er wel goed mee te werken, maar deze set-up verbleekt volledig in het bijzijn van bijvoorbeeld BMW’s moderne i-Drivesysteem.
4
KOSTEN
Alfa Romeo’s SUV staat in de catalogus vanaf 39.990 euro. Daarvoor krijg je een Stelvio met achterwielaandrijving en een 2.2-liter dieselmotor met 160pk. Standaard krijgt deze “Base”-uitvoering meteen een automaat, navigatie, regen- en lichtsensoren en parkeersensoren achteraan. Voor vierwielaandrijving, lederen bekleding en adaptieve cruise control moet je bijbetalen. Veiligheidsvoorzieningen zoals een noodremfunctie en een rijstrookwaarschuwing zijn wel inbegrepen in de basisprijs. Wij reden de Stelvio als “Veloce”-uitvoering met de 210 pk-sterke dieselmotor aan een prijs van 56.890 euro. De fabrikant geeft voor deze motorisatie een verbruik op van 6,4 liter per 100 kilometer maar gezien de sportieve neiging van deze wagen tekenden wij een verbruik op van gemiddeld 7 liter doorheen onze test. Nog steeds geen belachelijk hoog cijfer dus voor zo’n potente dieselmotor.
5
CONCLUSIE
De Alfa Romeo Stelvio is een zeldzaamheid in het SUV-segment. Hij stuurt namelijk beter dan de gemiddelde sportsedan en ziet er nog eens eleganter uit ook, maar je moet ietwat willen inboeten op vlak van comfort en gebruiksgemak in ruil voor dat ravissante karakter. Als je daartoe bereid bent en je vooral op zoek bent naar een SUV die boven de grijze massa uitsteekt, dan is dit de wagen voor jou.
Publicatie: 05/12/2020
Tekst: Joram Van Acker
Media: Bram Billiet