× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

PEUGEOT E-208

GT

Ecologisch

50 kWh
340 km
8.1 s
311 l

Met zijn elektrische versie van de 208 brengt Peugeot je in de emissieloze stad van de toekomst. De energieke hatchback mikt vooral op rijplezier en jeugdigheid en dat merk je. Meteen werd hij verkozen als ‘Auto van het jaar 2020’ en volgens ons is hij deze titel meer dan waard. Brengt deze e-208 elektrisch rijden binnenkort ook tot bij jou thuis?

1

DESIGN

De vormgeving zorgt er in combinatie met de speelse kleuren voor dat je de e-208 niet zult verbergen in je garage. Hij nodigt uit om mee te rijden, en je zult er maar al te graag de stad mee intrekken! Wandel je richting de e-208, merk je dat Peugeot aan deze elektrische variant enkele genuanceerde stijlelementen heeft toegevoegd waardoor het design iets afwijkt van de versies met verbrandingsmotor. Zo komt de koetswerkkleur – in ons geval vertigo-blauw – subtiel terug in de grille vooraan. Het logo kreeg ook een tweekleurige metamorfose en tot slot heb je nog het e-logo op de zijkant. Van opzij springen al gauw enkele zwarte accenten in het oog, om te beginnen boven de wielkast. Vanaf de GT versie zijn ook de spiegelkappen in het zwart gekleurd. Rijd je achter een e-208, dan zie je dezelfde zwarte accentuering terugkomen in de kofferklep, de achterbumper en de (kleine) spoiler. Allemaal dragen ze bij aan het sportieve imago van de wagen. Eens achter het stuur ervaar je hoe de Franse verfijning ook binnenin verdergaat. De bestuurderszetel is sportief bekleed met alcantara in gréval-grijs, maar dat is nog maar het begin van alle details die je in deze i-Cockpit (want zo noemt Peugeot het zelf) zal ervaren. Alles in deze wagen is ontworpen met veel oog voor detail. Naast de sportieve carbon accenten, heeft het interieur een opvallend futuristische uitstraling. Er is tweekleurig stiksel en overal zijn er groene accenten te ontdekken – zelfs tot in de elektronische bedieningspanelen. Niet alles is trouwens te bedienen via het touchscreen, want er zijn goed uitgedachte fysieke knoppen beschikbaar waardoor je snel en intuïtief de gewenste functionaliteit kunt gebruiken. Het doet ons denken aan de schakelaars uit een vliegtuig en je kunt er onder andere met één druk op de knop de airco maximaal mee laten koelen.

Peugeot e-208

2

RIJGEDRAG

Elektrisch rijden blijft vermakelijk en dat is bij deze e-208 niet anders. Met een vermogen van 100 kW (136 pk) en een onmiddellijk beschikbaar koppel van 260 Nm weet de elektromotor een sprintje van 0 naar 100 in 8,1 seconden waar te maken. Het kleine formaat van deze stadswagen zorgt in combinatie met de voorwielaandrijving voor een levendig karakter en dat is ook precies waar Peugeot op mikt. Het kleine stuurwiel zorgt voor een optimaal eenheidsgevoel met de wagen maar vraagt wat gewenning: iets gelijkaardig vind je namelijk bij geen enkele andere autoconstructeur terug. In plaats van door het stuurwiel kijk je erover naar het instrumentenpaneel. Hierdoor zit je wat lager, maar wordt je bovenbeen minder ondersteund. Peugeot noemt het ‘een actieve zithouding’, wij vinden het eerder ‘minder comfortabel voor lange afstanden’. Toegegeven: het is wel uniek. Sturen gebeurt nauwkeurig, en de feedback die het stuur geeft bij het nemen van een bocht is aangenaam en dynamisch. Tijdens het bochtenwerk merk je trouwens dat de e-208 minder licht is dan zijn brandstofbroertjes, maar daarop is de vering gelukkig goed afgesteld. Zo blijft het een plezier om sportief een bocht in te duiken. Ondanks de iets grotere 17”-wielen worden oneffenheden in de weg voldoende gefilterd. Door het weglaten van een verbrandingsmotor rijd je in alle stilte en comfort. Peugeot gaf de wielkasten van deze e-208 wat meer isolatiemateriaal, waardoor ook het rolgeluid niet overheerst. Boven de 100 kilometer per uur is zelfs het geluid van de luchtweerstand dominanter aanwezig, al wordt het nooit storend. Schakel je naar de Brake-modus, dan wordt er regeneratief geremd en kun je bijna met 1 pedaal rijden. Zo spaar je dus wat extra kilometers uit. Een spijtig detail is dat de software niet onthoudt dat je de B-stand graag gebruikt, want je moet hem steeds opnieuw inschakelen bij het opstarten. Ook zijn er geen instelniveaus beschikbaar waardoor je het motorremmen enkel kan doseren door het gaspedaal wat ingedrukt te houden. Over het rijbereik gesproken: wij kwamen met een sportieve rijstijl, heel wat snelwegkilometers en met de B-modus ingeschakeld op een gemiddeld verbruik van 17.4 kWh/100 km. Daarmee kom je zo’n 290 km ver met een volgeladen batterij en vervolgens kun je bij een snellader op een half uurtje de batterijcapaciteit terug naar 80% brengen.

3

GEBRUIK

De (e-)208 is het op-één-na kleinste model van Peugeot en dat merk je vooral achterin. Als volwassene is het onhandig om op de achterbank plaats te nemen en zit je al vaak met je hoofd tegen het dak. Voor kinderen is er wel voldoende ruimte, en voor de allerkleinsten zijn er Isofix-verankeringspunten voorzien op de passagiersstoel en de achterbank. De kofferruimte is niet overdreven met een inhoud van 311 liter, maar dat is voldoende voor je boodschappen. Minder praktisch is het hoogteverschil dat gecreëerd wordt bij het neerklappen van de achterbank. Bovendien zit je verveeld met de laadkabel die ook wat kofferruimte inneemt, want er is geen ander plekje aanwezig waar je deze kunt verbergen. Peugeot heeft wel een goede zet gemaakt met de plaatsing van de batterij onder de zetels, waardoor er geen verschil zit in de interieurafmetingen in vergelijking met een 208 op brandstof. Neem je voorin plaats, dan biedt de cockpit een ruimtelijk gevoel met voldoende opbergmogelijkheden. De middenconsole bestaat grotendeels uit glanzend, pianozwart kunststof, synoniem voor een krasgevoelige vingerafdrukmagneet. Dat kan gelukkig niet gezegd worden over het 10” touchscreen. Deze heeft een matte afwerking en een snelle reactiesnelheid – al zijn sommige instellingen goed verscholen in de ietwat chaotische submenu’s. De sublieme afwerking gaat verder in de i-Cockpit met gedetailleerde animaties en een interessant 3D-effect in het bestuurdersdisplay. Eén van de meest snuggere details aan deze wagen is het plekje voor de smartphone. Er is een houdertje voorzien dat je kunt sluiten, waarbij het toestel dan perfect in een afgeschermd vakje valt, en dat terwijl hij optioneel draadloos wordt opgeladen. Bovendien is er integratie met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink. Wat connectiviteit betreft kun je via de MyPeugeot-app bepaalde voertuigfuncties op afstand beheren. Zo kun je de airco gepland inschakelen, uitgesteld laden en de resterende batterijcapaciteit nakijken. Handig om te onthouden: heb je nood aan wat meer autonomie, om bijvoorbeeld op reis te gaan, dan biedt Peugeot een Mobility Pass aan die je de mogelijkheid geeft om tegen een voordelig tarief (20% korting) een wagen met verbrandingsmotor te huren bij de Rent-partners van de PSA groep.

Peugeot e-208

4

KOSTEN

De Peugeot e-208 is beschikbaar in 4 verschillende uitvoeringen waarbij zowel de motorisatie als de batterijcapaciteit identiek blijft. Standaard wordt hij al geleverd in een opvallende faro-gele kleur. De ‘basis’ ACTIVE-uitvoering is beschikbaar vanaf € 30.479, heeft 16 inch stalen velgen, een multifunctioneel stuurwiel in leer en verwarmde buitenspiegels. Daarmee is de wagen niet goedkoop, maar wel voordelig in vergelijking met andere elektrische modellen. Wil je net dat tikkeltje meer kun je kiezen voor de ALLURE-uitvoering. Hiervoor krijg je het innovatieve i-Cockpit-systeem, maar o.a. ook automatische airco, een dodehoekwaarschuwing achteraan en elektrische ruiten achteraan. Ben je gek op de full-led-koplampen uit ons beeldmateriaal, dan moet je minimaal voor de GT LINE-uitvoering gaan. Dan krijg je ook nog wat rijhulpsystemen: een hindernisdetector vooraan en een achterruitrijcamera. In een noodsituatie zal ‘Safety Pack Plus’ ervoor zorgen dat er automatisch voor jou wordt geremd. Met de GT-uitvoering ben je ook helemaal klaar voor langere afstanden dankzij de Adaptive Cruise Control en Lane Positioning Assist systemen. Ook zal de e-208 handenvrij voor jou openen wanneer je in de buurt bent en in de winter zijn de voorzetels met zetelverwarming handig. Ons testexemplaar was de GT-uitvoering in Vertigo-blauw, weliswaar met alle beschikbare opties, waardoor de totaalprijs oploopt tot € 37.139.

5

CONCLUSIE

Met de e-208 brengt Peugeot een jeugdige en futuristische wagen op de markt die zowel van buitenaf als binnenin meteen in het oog springt... al geldt op dat vlak hetzelfde voor de normale 208. Zal de consument bereid zijn om de meerprijs te betalen voor de elektrische variant van deze kleine stadswagen? We hopen van wel, want er valt niet bijster veel op aan te merken (als je de krappe afmetingen buiten beschouwing laat). Zijn indrukwekkende ontwerp zien we maar al te graag verschijnen in het ecologische straatbeeld van de toekomst.

Publicatie: 05/12/2020
Tekst: Diëgo De Wilde
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Peugeot e-208
×


terug naar boven