Hybrid
Comfortabel
In het rijk van de SUV’s komen we maar sporadisch meer een gezinswagen tegen die vasthoudt aan de traditionele MPV-vorm. Dit is één van de volhouders: de Ford S-Max. Wij onderwierpen zijn hybrideversie aan de ultieme test: een retourtje Noorwegen.
1
DESIGN
Laat ons bij het opvallendste aspect van deze auto beginnen, namelijk zijn vorm. Een dikke 10 jaar terug was een MPV dagelijkse kost maar anno 2021 zijn ze een regelrechte zeldzaamheid geworden op onze wegen. Zowat iedereen stapt tegenwoordig over op de hippere SUV-vorm, al is die daarom niet altijd even praktisch. Ford waagt zich net als bijvoorbeeld Renault en BMW wel nog aan de traditionele éénvolumer en biedt momenteel naast deze S-Max ook nog de Galaxy aan. Waar die laatste zich vooral in het gamma plaatst als het ultieme ruimtewonder speelt de S-Max eerder de dynamische kaart. Dat bewijst ook zijn vorm, die met een licht aflopende daklijn—met wat verbeelding—bijna coupé-achtig voor de dag komt. Zijn nogal zware bouw en licht verouderde neus geven echter weg dat de S-Max al een aantal jaartjes meedraait: zijn introductie dateert al van 2015. Het blijft echter wel een relatief knappe verschijning, vooral als ST-Line met zijn iets scherper getekende lijnen en lagere bumperwerk. Zijn gezegende leeftijd geeft ook het interieur meteen weg. De middenconsole is wat lomp vormgegeven en ook het aanraakscherm en het instrumentarium achter het stuur laten een ietwat simpele indruk na. Als we volledig eerlijk mogen zijn is deze ouderwetse cockpit stiekem toch een verademing, want het is al een hele tijd geleden dat we nog eens zo veel fysieke knoppen in een auto hebben mogen beroeren. We vonden zelfs nog ouderwetse USB-poorten in het dashboard, en zo’n vreemde gleuf waar schijfjes muziek in passen—stel je voor. Elk nadeel heeft zijn voordeel, zegt men wel eens.
2
RIJGEDRAG
Waar de Ford S-Max wel nog moeiteloos mee kan met de concurrentie is op vlak van rijgedrag. Geloof ons: na ruim 4.000 kilometer achter het stuur van deze auto zou je hem niet nageven dat zijn platform dateert van 2015. De auto stuurt zelfs verrassend strak voor een kolos van bijna 2 ton en vooral de ophanging vertoont een mooie balans tussen comfort en rijdynamiek. Ook de aandrijflijn vertoont nog geen tekenen van ouderdom. Ford biedt zijn S-Max momenteel uitsluitend aan als zelfladende hybride en die blijkt lekker soepel tussen de 2.5-liter grote benzinemotor en de elektromotor te schakelen. Die laatste haalt zijn stroom uit een accu van 1,1 kWh groot, die Toyota-gewijs opgeladen wordt door middel van rem- en rolenergie die anders verloren zou gaan. Beide brachtbronnen sturen hun vermogen naar de vooras en kunnen gecombineerd tot 190 pk en 200 Nm koppel produceren. Daarmee sleurt de S-Max zich van 0 naar 100 km/u in 9,8 seconden en gaat hij door tot een begrensde top van 185 km/u—met hoorbare tegenzin, want de CVT-automaat huilt bij volgas hoog in de toeren. Bij rustiger rijgedrag merk je echter maar weinig van die traploze bak want dan imiteert hij kunstmatig 8 verzetten. De S-Max Hybrid verbaast eveneens op vlak van verbruik: over het volledige traject van België naar Noorwegen en terug verbruikte de gezinswagen amper 5,7 l/100km. Tijdens zo’n fikse afstand ben je een auto zoiets enorm dankbaar, vooral in tijden van hoge brandstofprijzen. Let wel dat de snelheidsbeperkingen in Noorwegen aanzienlijk lager liggen dan bij ons; in eigen land en op de snelweg zagen we dat het verbruik toch eerder de richting van de 6 l/100km uitging. Hoe dan ook verbazingwekkend laag voor een apparaat van dit kaliber.
3
GEBRUIK
Want dat is de Ford S-Max bovenal: een enorm ruime auto. Gedurende onze reis lagen de achterbanken omlaag en dan ontstaat er een vlakke laadvloer en 2020 liter kofferruimte. Met de tweede zitrij intact wordt dat nog steeds een mooie 965 liter. Ons exemplaar was voorzien van de optionele derde zitrij, en wanneer die rechtop staat blijft er helemaal achterin 285 liter aan volume over. De vijf stoelen achterin kan je trouwens allemaal individueel elektronisch neerlaten vanaf een controlepaneeltje in de kofferruimte. Tijdens het ombouwen staat je wel heel wat gepruts met de hoedenplank te wachten, want die past niet onder de koffervloer en zelfs amper mooi in de kofferruimte. Het onding lijkt zelfs niet fatsoenlijk in de montagepunten te passen die ervoor bestemd zijn, want het duurt je elke keer oprecht een vijftal minuten voor je de hoedenplank op zijn plek krijgt. Maar goed, details… Wat er wel weer toe doet is het comfort dat je als inzittende ervaart. Daarover kunnen we kort zijn: na meer dan 60 uur in de—weliswaar voorste—stoelen van deze auto kwamen we thuis met 0,0 rugpijn, geen stijfheid in de benen en eigenlijk zelfs amper het gevoel dat we zo lang in de auto hadden gezeten. Na een aantal testritten achterin de auto konden we dezelfde bevindingen delen: ook daar is er ruimte en comfort zat. Enkel de derde zitrij zouden we geen volwassene willen aandoen, al zitten kinderen er ongetwijfeld perfect comfortabel.
4
KOSTEN
Na al die lofzang rijst waarschijnlijk de vraag wat je moet neertellen voor al dit MPV-lekkers. Het antwoord is: minstens 39.650 euro. Is dat veel? Ja en nee: het is een flinke som voor een gezinswagen maar best goed geprijsd voor een hybride van dit formaat. Zoek trouwens maar eens een MPV-concurrent met een full hybrid-aandrijflijn: je zal er geen vinden. Het beste kan je deze Ford vergelijken met een Toyota RAV4 Hybrid. Die kost vanaf 38.700 euro en biedt een gelijkaardige standaarduitrusting, maar met een beperktere bagageruimte. Want standaarduitrusting, daar heeft deze S-Max genoeg van. De basisversie, genaamd ‘Connected’, biedt bijvoorbeeld meteen adaptieve cruise control, een infotainmentsysteem van 8 inch en klimaatregeling met twee zones. Ook qua veiligheid is de MPV meteen mee met een rijstrookassistent, een automatische noodrem en verkeersbordherkenning waar de snelheidslimiet zich desgewenst automatisch aan kan aanpassen. Een knappe ST-Line zoals de onze kost je 44.620 euro en voegt daar parkeerhulp vooraan, verwarming in de zetels en het stuurwiel en een met suède bekleed interieur aan toe—naast de sportieve buitenaccenten natuurlijk. De duurste S-Max is de Vignale die voor 49.800 euro zowat alles biedt wat je maar kan wensen.
5
CONCLUSIE
De Ford S-Max is tegenwoordig een zeldzaamheid qua vorm en eerlijk gezegd ook een verademing qua gebruiksgemak. Na een carrière van alvast 6 jaar voelt het model nog relatief fris aan, vooral qua rijgedrag. Zijn koffervolume en zitruimte bewijzen het nog maar eens: niets kan tippen aan de traditionele MPV.
Publicatie: 09/11/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Joram Van Acker & Bram Billiet