× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

AUDI Q4 E-TRON

Edition One Grey 50 e-tron quattro

Ecologisch

220 KWH
299 PK
535 L
520 KM

Met de Audi e-tron (Sportback) en de Audi e-tron GT zette het merk al mooie elektrische luxewagens op de markt. De Audi Q4 e-tron-modellen zullen tot nu toe de meest ‘haalbare’ zijn en delen hun MEB-platform met de Skoda Enyaq en de Volkswagen ID.4. Wij gaan niet de vergelijkingstour op, maar bekijken deze Q4 e-tron Sportback pur sang.

1

DESIGN

Op vlak van design wekt een Sportback toch altijd veel reactie op, want je hebt voor- en tegenstanders. Als we het puur objectief gaan bekijken kunnen we vaststellen dat deze Sportback heel sportief, maar tegelijkertijd ook discreet oogt. Dat laatste neem ik in dit geval meteen terug aangezien deze versie, Edition One Grey, zich versiert met vier dikke gouden velgen waar menig rapper jaloers op zou zijn. Zoals bij veel elektrische wagens zijn er designdetails die zorgen voor een extra rijbereik, zoals een spoiler die de achterruit horizontaal doorkruist. Iets minder leuk voor je zicht. Verder uit zich dat in bepaalde lijnen aan de zijkanten en zelfs in de zijspiegels om een zo groot mogelijk rijbereik te creëren. In het geheel oogt hij compacter dan hij is, maar het is een mooie verschijning. Het interieur is typisch Audi. Zo zie je veel scherpe hoeken, hoeken die ook allemaal benut zijn in de wagen. Overal waar ze opbergruimte konden voorzien is die er, handig voor de mensen die aan hun dagelijkse liters water willen geraken of hun parkeerboetes willen wegmoffelen. Echt fotogeniek is het interieur niet, maar in het echt merk je dat alles klopt. Alles wat je niet vindt kloppen, dat kun je dan weer aanpassen naar je eigen smaak. Zo zijn er tal van opties om je infotainmentsysteem en je verlichting aan te passen om de sfeer te krijgen die jij wilt. Fun fact: zelfs het patroon van je led-dagrijverlichting kun je aanpassen als je wilt. De toekomst is hier!

Audi Q4 E-Tron

2

RIJGEDRAG

Kunnen we dit deel overslaan? Er is eigenlijk niets aan te merken op het rijgedrag van deze auto. De Audi Q4 rijdt soepel, stil en vlotjes. Bovendien is de wagen nog eens uiterst comfortabel. Deze versie, De Audi Q4 e-tron 50 quattro, heeft uiteraard vierwielaandrijving in tegenstelling tot sommige andere versies. Dat maakt hem de snelste versie van het moment, maar toch mis je iets meer spanning in een auto zoals deze. De auto blijft heel beheerst en dat in alle standen. Daardoor is de Audi Q4 heerlijk om in te rijden, maar ook niet verrassend. Audi heeft ook een tal van speciale systemen in de Q4, zo kun je instellen hoe hard de auto afremt en zo invloed hebben op het regenereren van de energie. Alle technologieën werken verder perfect, zo is de adaptive cruise control van deze wagen één van de meest soepele die ik al heb ervaren.

3

GEBRUIK

Alle luxe SUV-gebruikers die zich toch een beetje schuldig voelen naar de planeet toe, daarvoor is deze wagen. Niet alleen kan je er potentieel ijsberen mee redden, je hebt ook gewoon een goede elektrische SUV met een degelijk rijbereik en de mogelijkheid tot allerlei snufjes en comfort. Door zijn platform is de vloer van de achterbank plat waardoor er drie personen ruim kunnen zitten. Door de Sportback-versie verlies je een klein beetje hoofdruimte achterin, maar krijg je zelfs wat kofferruimte in de plaats. Zo kun je 535 liter kwijt vanachter en dat is zeker niet slecht. Vooraan heb je geen bagageruimte in tegenstelling tot veel elektrische wagens. Daar heeft men plaats moeten maken voor de technologie. Over die technologie gesproken, de tijd dat Audi met echt baanbrekende nieuwe dingen afkomt is voorbij. Zo bieden bijna alle merken natuurlijk wel van alles aan. Maar wat werkt het toch goed! Alles is tot de puntjes in orde en makkelijk in gebruik. Het touchscreen reageert zeer snel en het head-up display bevat zelfs Augmented Reality. En ja: zelfs dat ziet er goed uit! Het rijbereik blijft voor veel mensen een blokkade om een elektrische wagen aan te schaffen. Met deze versie zou je ruim 500km moeten kunnen afleggen. Dat zal heel optimistisch zijn, want het rijbereik valt wat tegen als je over de snelwegen scheurt en de airco continu aan hebt staan.

Audi Q4 E-Tron

4

KOSTEN

De Audi Q4 e-tron Edition One Grey heb je vanaf 67.100,01 euro, maar dan is hij zo goed als kaal. Zoals hij hier is, betaal je er 79.239,00 euro voor. Dan zit er ook weer alles op, zelfs een Sonos-speakersysteem. In beide gevallen heb je wel twee elektromotoren die voor 220 kW zorgen. Laat dat nu even het belangrijkste zijn bij een elektrische wagen. Wil je lichter gaan dan is er de versie met 150kW en een versie met 125kW.

5

CONCLUSIE

Met de Audi Q4 e-tron Sportback plaatst het merk een leuke SUV tussen de Q3 en Q5. Ja, hij is toevallig elektrisch, maar dat schreeuwt de auto totaal niet. Het is een enorm fijne wagen om mee te rijden en voor de meerwaardezoeker in het elektrische SUV-landschap zou er weinig twijfel moeten zijn. Als we komende winter weer met een stroomtekort zitten, is het waarschijnlijk door het succes van deze wagen.

Publicatie: 11/10/2022
Tekst: Alexander Noten
Media: Bart Van Bouwel

Deel deze review met anderen!

Audi Q4 E-Tron
×


terug naar boven