2.5i Premium Benzine
Comfortabel
De Subaru Outback is alweer aan zijn zesde generatie toe. Dat is een enorm populaire stationwagen, al is dat bij ons niet het geval. Deze volledig nieuwe Outback is hoger, langer en stoerder dan zijn voorganger, maar is hij ook relevanter?
1
DESIGN
We moeten heel eerlijk zijn, een Subaru koop je niet per se voor het design. De Outback heeft geen hoogstaand en vernieuwend uiterlijk, maar toch ziet de wagen er mooi uit. Met name in Autumn Green Metallic heeft hij een stoere look en mag hij er gerust zijn. Echt verrassende designkenmerken zijn er niet te bespeuren en sommigen zouden de wagen nog enigszins kunnen verwarren met een vorig model. Maakt hem dat net oubollig of eerder tijdloos? Die conclusie laten we in het midden. Toch is de Outback imposant om te zien. Met een hoogte van 1675mm en een lengte van 4870mm is het een flinke wagen, zo krijg je er toch wel een SUV-gevoel bij terwijl het een stationwagen blijft. Het interieur ziet er ook degelijk uit. Ook hier vinden we geen enorme verrassingen, maar de afwerking is keurig gedaan. Je zit ruim en comfortabel. In het midden zie je alles wat je nodig hebt op een groot 11.6-inchscherm. Het is zeker in orde, maar daar was het designteam toch even met vakantie. Er is weinig aandacht geschonken aan simpele dingen zoals de icoontjes en lettertypes op het infotainment systeem. Voor iedereen die ooit met Adobe-programma’s in aanraking komt is dit wel een afknapper.
2
RIJGEDRAG
Subaru is ervoor gekend om vierwielaandrijving op zijn wagens te zetten, dat is ook hier het geval. De Outback beschikt over een viercilinder boxermotor op benzine. Dit zorgt voor een lager zwaartepunt en een zeer comfortabele wagen om in te rijden. Inderdaad, zeer comfortabel. Zowel op de snelweg als off-road brengt de Outback je onder alle omstandigheden vlot van A naar B. Als er iets is dat je hebt in deze wagen, dan is het wel vertrouwen. Big Brother, nee, Subaru is watching you. Het veiligheidssysteem van Subaru heeft alles in de gaten en zorgt ervoor dat de Kardashians nog meer privacy hebben. Het systeem zal je altijd binnen de lijnen houden en bijsturen waar nodig. Handig als je dat verkiest, maar het zorgt er ook voor dat je qua rijgedrag steeds binnen de lijntjes zult kleuren. Dan kun je toch een beetje spontaniteit en sportiviteit missen op de weg. Het touchscreen is gemakkelijk te bedienen en de veiligheidssnufjes zullen je ten alle tijden zo veilig mogelijk de weg op proberen houden, maar de gemiddelde smartphonegebruiker zal merken dat de nieuwste app er moderner zal uitzien dan het beginscherm van het infotainment systeem. Gelukkig kan je het volledige 11.6-inchscherm omtoveren tot een extensie van je smartphone door middel van Apple CarPlay of Android Auto en dat werkt prima.
3
GEBRUIK
Dit is een wagen die allround inzetbaar is. Je kunt er zowel mee naar je werk gaan, als de boodschappen mee doen, als met vijf man mee naar de Ardennen trekken. Alles zal gebeuren met de nodige comfort en ruimte. Door weer en wind kun je met deze wagen de baan op. De kofferruimte kun je uitbreiden tot 1822 liter, dat zijn heel wat PAX- en Billie-kasten. Zet je de stoelen toch recht, dan is het nog steeds 522 liter. Perfect om met je kroost én genoeg spullen een week te gaan kamperen. Het autolandschap wordt de laatste tijd gedomineerd door SUV’s. Op dat vlak is deze Outback wel een verademing aangezien het je toch het zitcomfort van een SUV geeft, maar dan toch nog altijd een stationwagen is. De grootte in combinatie met de vierwielaandrijving zorgen ook voor mindere punten. Zo zit je toch met een gemiddeld verbruik van 8,6l/100 km.
4
KOSTEN
Deze Premium-versie kost je 46.995 euro. Daarvoor heb je wel een volledig uitgeruste wagen met onder andere volledig nappa-lederen afwerking, Harman Kardon-geluidsinstallatie en zelfs verwarmde zetels op de achterbank. Alle veiligheidssnufjes die Subaru onder het EyeSight-rijhulppakket plaatst zitten standaard op alle versies. Wil je toch iets minder uitgeven, kun je gaan voor de comfort versie voor 39.995 euro of de Sport versie voor 42.495 euro. Alle versies komen met dezelfde 2.5 benzinemotor en met de CVT-automaat en ook redelijk uitgerust. Je zult dus altijd wel voldaan zijn.
5
CONCLUSIE
De Subaru is een perfecte, betrouwbare partner. Een sympathieke wagen met goede bedoelingen. Je zult er een lange en duurzame relatie mee kunnen opbouwen. Je kinderen gaan blij zijn en je zult nooit iets tekortkomen. Maar voor de echte autofanaat die vooral op het asfalt rijdt, kan er in dagelijks gebruik de sleur wel in komen zitten.
Publicatie: 26/06/2022
Tekst: Alexander Noten
Media: Bram Billiet