× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

BMW M135I

xDrive

Sportief

306 PK
450 NM
4.8 SEC
7,7 L/100KM

Elk model van BMW komt vroeg of laat in de bekwame handen van de M-afdeling terecht. Dat leidt vaak tot meesterwerken als de legendarische M5 of de al minstens even iconische M3. Ook de nieuwe 1-Reeks kreeg de M-behandeling; zij het op een iets minder extreme manier. Dit is de BMW M135i xDrive.

1

DESIGN

De 1-Reeks mag dan de kleinste BMW zijn, het blijft een grote naam. De compacte BMW was er voor het eerst in 2004 en stak toen met kop en schouders boven zijn concurrenten uit dankzij een elegant lange motorkap, een sportief lage carrosserie en dynamische rijeigenschappen. Die kenmerken dankte hij voor een groot deel aan de compleet andere architectuur van zijn aandrijflijn dan pakweg de gemiddelde Audi A3: de BMW 1-Reeks was een achterwielaandrijver. De komst van de derde generatie in 2019 was in die zin onmiddellijk een schok voor zijn liefhebbers. Voor het eerst is de kleine BMW namelijk voorwielaangedreven—net als alle andere auto’s in zijn segment. Dat heeft niet alleen gevolgen voor zijn rijgedrag, dat daardoor dus veiliger en alledaagser wordt, maar ook voor zijn design. Omdat het vermogen nu naar de voorwielen gaat kan de motor dwars geplaatst worden, waardoor de 1-Reeks zijn kenmerkende lange motorkap verliest. In de plaats daarvan krijgt de kleinste BMW heel wat meer nuttige, verstandige, zinvolle binnenruimte. Al die nuttigheid, verstandigheid en zinvolheid maken het natuurlijk niet makkelijker voor de M-afdeling om hier een brutale, sensationele sportwagen van te maken. Ze zijn er echter toch in geslaagd om de M135i te doen opvallen naast een reguliere 1-Reeks: de M-wagen krijgt een sportievere voorbumper, een grotere diffuser in de achterbumper met twee dikke uitlaten, een flinke spoiler op de kofferklep en (grotendeels echte) luchtinlaten voor en achter. Ondanks zijn meer conventionele vorm kan je er dus nog steeds moeilijk omheen dat hier iets staat met zwaar geschut onder de motorkap.

BMW M135i

2

RIJGEDRAG

Maar hoe zwaar is dat geschut dan? Een eerste hint vinden we al in de naam “M135i”. De tijden waarin het getal in de naam overeenkwam met de motorcapaciteit liggen natuurlijk al lang achter ons, maar dat de nieuwe M135i een kleiner getal krijgt dan de oude M140i wil weldegelijk iets zeggen. BMW steekt het met andere woorden niet onder stoelen of banken dat de M-versie van zijn nieuwe 1-Reeks iets minder gestoord is dan die van zijn oude 1-Reeks. Al wil dat ook niet zeggen dat het een mak lammetje is. De BMW M135i xDrive biedt namelijk een meer dan respectabele 306 pk en 450 Nm koppel. Die haalt hij uit een 2.0-liter benzinemotor met vier cilinders en een knoert van een turbo. Dat vermogen gaat dus in de eerste plaats naar de voorwielen, met de mogelijkheid om er 50% van aan de achterwielen over te dragen bij gripverlies. In vergelijking met concurrenten zoals de Mercedes-AMG A35 of Audi S3 zijn dat helemaal geen verkeerde statistieken. Bekijken we de M135i in dat daglicht—en dus volledig los van zijn achterwielaangedreven voorganger met zijn heerlijke zescilinder—dan blijkt de nieuwere generatie zelfs een heel competente stuurmansauto te zijn. Dankzij een slim differentieel op de vooras en de mogelijkheid om de helft van het vermogen naar de achteras te sturen is de grip bijna eindeloos. Deze hot hatch kleeft dus als het ware tegen het wegdek in de bochten en geeft daarbij opvallend veel feedback door via de stuurinrichting waardoor het allemaal heel natuurlijk aanvoelt. Hij slaat een kronkelende weg met zo veel precisie achter zijn kiezen dat je het gevoel krijgt de beste piloot op aarde te zijn. De M135i xDrive is misschien wel zo competent dat de hele ervaring wat te makkelijk lijkt. De grip van zijn vierwielaandrijving is zo groot en die 2.0-liter turbomotor levert zijn enorme vermogen op zo’n lineaire manier dat je nooit echt het gevoel hebt op de grens tussen leven en dood te staan. Dat verwacht je echter wel wanneer er een “M” achterop je auto staat. Besef daarbovenop nog eens dat deze sportieve 1-Reeks zijn echte motorgeluid verdoezelt door zescilinderklanken door de speakers te blazen en dan mis je toch wel wat de sensatie die zijn voorganger zo moeiteloos teweeg wist te brengen.

3

GEBRUIK

Het voordeel van die kleinere motor en meer alledaagse aandrijving is dat deze M135i—net als alle nieuwe 1-Reeksen—een stuk gemakkelijker is om mee te leven dan zijn voorganger. Dat je voorin de auto goed zit is geen verrassing, maar in de nieuwe generatie kan je ook achterin volgroeide personen kwijt zonder hen pijnlijke gewrichten te bezorgen. Dat doet een BMW 1-Reeks van de vorige generatie hem niet na… Ook de kofferruimte is efficiënter, al is het verschil op papier niet heel erg groot. Zijn capaciteit van 380 liter mag dan maar 20 liter meer zijn dan voorheen, maar de koffer is er vooral bruikbaarder op geworden. De laadruimte is duidelijk breder en er is nog wat extra ruimte onder de koffervloer—allemaal dankzij de afwezigheid van die grote, oude aandrijfassen naar de achterwielen. Die voorwielvoorkeur heeft ook nog eens als pluspunt dat de nieuwe M135i vergevingsgezinder is om mee te rijden als je ongeschoold bent in het beheersen van beesten met ruim 300 pk. In zijn comfort-stand voelt de M135i gewoon aan als een bruikbare, veilige hatchback. De rest van het interieur beantwoordt eveneens aan huidige BMW-maatstaven. De materialen zijn stevig en aangenaam, de knoppen zitten daar waar je ze verwacht en het geheel is lekker dynamisch vormgegeven. Wij waren ook blij om te zien dat er nog heel wat fysieke knoppen zijn om de vaker gebruikte functies te bedienen zoals de klimaatregeling of zelfs de audio. Andere zaken vind je dan weer snel terug in het intuïtieve iDrive-systeem, dat bediend kan worden via een draaiknop, een touchpad erbovenop of gewoon op het aanraakscherm zelf.

BMW M135i

4

KOSTEN

Je wordt eigenaar van een BMW M135i xDrive vanaf 49.500 euro. Voor die prijs krijg je dus de 2.0-liter turbomotor met 306 pk en standaard vierwielaandrijving. Dat hoeft je aan de pomp niet te veel te spijten: wij tekenden bij normaal rijgedrag een verbruikscijfer op van 7,7 liter per 100 kilometer. Alle veiligheid en parkeersensoren zijn standaard inbegrepen maar voor adaptieve cruise control, verwarmde zetels of smartphoneconnectiviteit moet je wel bijbetalen. Je kan het met alle opties en pakketten natuurlijk redelijk bont maken maar al bij al mag je dus rekenen op een 55.000-tal euro voor een goed uitgeruste M135i.

5

CONCLUSIE

De BMW M135i is in zekere zin volwassen geworden. Hij verliest wat aan sensatie maar maakt dat weer goed door meer inzetbaar te zijn. Daardoor loopt hij nu mooi in de pas met concurrenten zoals de Audi S3 en de Mercedes-AMG A35, maar bovenal blijft hij een BMW in hart en nieren: een fijne rijderswagen met een praktische inborst.

Publicatie: 30/12/2020
Tekst: Joram Van Acker
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

BMW M135i

ONTDEK ONZE VIDEO

×


terug naar boven