× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

VOLVO S60

T4 R-Design

Comfortabel

190 PK
300 NM
442 L
8 L/100KM

Op de managementparking van de gemiddelde multinational vinden we doorgaans een mix van zilvergrijze Mercedes sedans, muisgrijze BMW sedans en donkergrijze Audi sedans. Ook Volvo wil voortaan een plekje op die parking veroveren met zijn nieuwe S60. Wij stelden hem op de proef; in het grijs uiteraard.

1

DESIGN

Het design van een Volvo straalt doorgaans iets uit waar niet veel andere constructeurs nog op durven mikken: vriendelijkheid. Het gladde minimalisme dat elke Volvo met zich mee draagt geeft je een warm gevoel van rust en huiselijkheid. Dat is voor de S60 niet anders: zijn gebalanceerde ontwerp volgt duidelijk de trend die gezet werd door de grotere S90 maar voegt daaraan een gezond snuifje sportiviteit toe. In het geval van ons testexemplaar is dat net iets meer dan een snuifje want wij kregen de Volvo als R-Design-uitvoering mee. Wat dat doet met de rijervaring bespreken we later, maar aan de buitenkant vormt deze versie alleszins een streling voor het oog. De 20-inch velgen, sportieve bumper en twee dubbele uitlaten geven de S60 een jeugdig imago zonder daardoor arrogant of vulgair te worden. Je mag dus alvast minder nijdige blikken verwachten in je Volvo R-Design dan je collega’s in hun BMW 3 M-Sport of Mercedes C AMG-Line. Binnenin de wagen krijg je dan wel lekker sportieve stoelen en aluminiumaccenten bij je sportpakket maar verder is alles gewoon Volvo. Dat is maar goed ook want dit interieur is één van de meest kwaliteitsvolle en aantrekkelijke in het segment. Ook hier speelt Volvo duidelijk de minimalistische kaart met zijn rechtlijnige design en grote centrale scherm.

Volvo S60

2

RIJGEDRAG

Als we de lijn opnieuw doortrekken naar de rest van het gamma mogen we verwachten dat deze S60 zich vooral als een zachte en comfortabele reiswagen positioneert. Dat is namelijk het geval bij zowat iedere Volvo die we momenteel in de showroom kunnen vinden. In essentie voldoet de S60 ook aan die verwachting: de stoelen zitten ongelofelijk aangenaam, de aandrijflijn is soepel en de geluidsisolatie sereen stil. Dat mooie R-Design-pakket van daarnet gooit die comfortabele ervaring echter schaamteloos in de vuilnisbak. De sportievere ophanging die onder deze versie gemonteerd zit lijkt namelijk harder dan die van de meeste sportwagens. Aan hoge snelheden slaagt het onderstel er daardoor niet in om de trillingen die de 20-inch-grote velgen produceren te dempen voor ze jouw onderstel bereiken, en aan lage snelheden is elke drempel een wilde ervaring. De R-Design-uitvoering mag er dan stijlvol uitzien, voor de meerprijs zouden de Zweden er beter een abonnement bij de chiropractor aan koppelen. Dat valt allemaal te verwaarlozen als de wagen dankzij dat onderstel dan heerlijk sportief rijdt maar dat is bij de Volvo S60 R-Design niet helemaal het geval. Ja, deze wagen kleeft mooi tegen het wegdek in een snelle bocht en ja, hij bereikt de 100 km/u in een vlotte 7,1 seconden, maar het voelt allemaal niet zo sensationeel. Het stuur geeft daarvoor gewoon te weinig feedback en 190 pk is ook net niet voldoende om de ruige ophanging en stoere looks te rechtvaardigen. Als R-Design is deze S60 dus vlees noch vis. Ons advies: ga voor de goedkopere Inscription-uitvoering en geniet van het gebalanceerde comfort waar Volvo zo goed in is.

3

GEBRUIK

R-Design of niet, in gebruiksvriendelijkheid blinkt deze Volvo evengoed uit. De stoelen en het stuur zijn voldoende verstelbaar dus je vindt eenvoudig de juiste zitpositie. Ook je prullaria vindt gemakkelijk een plaats dankzij de diepe opbergruimte in de middenconsole en de grote deurvakken. Achterin is er dan nog eens verrassend veel beenruimte voor de passagiers. De koffer is met zijn 442 liter gelijkaardig aan die van de Mercedes C-Klasse, al kan je achterin een BMW 3-Reeks wel zo’n 40 liter meer kwijt. De kofferopening is wel mooi vierkant dus je laadt er je bagage eenvoudig in. De achterste zitrij kan natuurlijk ook worden platgelegd zodat je langere voorwerpen kan vervoeren. Volvo’s van de huidige generatie blinken uit in hun vooruitstrevend infotainmentsysteem. Boven de middenconsole vinden we een groot aanraakscherm dat zowat de hele hoogte van het dashboard inneemt. Het systeem heeft veel weg van een smartphone: er is een soort home-knop onderaan en je kan swipen tussen de verschillende menu’s. Net als de meeste smartphones vraagt deze interface in het begin wat gewenning maar eens je ermee weg bent werkt het zeer intuïtief. Eén minpunt is wel dat zo goed als alles via dit scherm bediend wordt, inclusief de klimaatregeling. Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld al je ogen van de weg moet afwenden om je stoelverwarming een tikje te verlagen.

Volvo S60

4

KOSTEN

Volvo maakt een interessante keuze met het aanbod voor deze S60, en de hint zit in de naam. In tegenstelling tot de concurrenten bij BMW, Audi of Mercedes wordt de S60 sedan gezien als een losstaand model van de V60 break, ookal zijn ze duidelijk op dezelfde wagen gebaseerd. Dat zie je in de uitrusting: waar je een V60 met dieselmotoren kan krijgen biedt Volvo de S60 uitsluitend als benzinewagen, mild hybrid of plug-inhybride aan. Daarnaast kan je de S60 ook niet als Momentum-uitvoering krijgen, wat bij de V60 de basisversie is. De sedan wordt dus voorgesteld als een meer premiumgericht model. Een Volvo S60 moet daardoor minimaal 40.950 euro kosten. Aan dat tarief krijg je een B3 mild hybrid met 163pk in Inscription-uitvoering, wat meteen een flinke standaarduitrusting betekent. Zaken als lederen bekleding, adaptieve cruise control en zelfs verkeersbordherkenning krijg je dus zonder meerprijs mee. Wij reden de S60 als R-Design-uitvoering. Die versie kost je zo’n 250 euro meer dan de Inscription en biedt een sportievere look, stevigere ophanging en sportzetels. De T4-benzinemotor was wel iets minder zuinig dan verwacht: wij geraakten zelfs bij zeer voorzichtig rijgedrag niet onder de 8 l/100km. De mild hybrid-motoren lijken ons dus de beste opties.

5

CONCLUSIE

De Volvo S60 pakt het op heel wat vlakken anders aan dan zijn concurrenten. Hij heeft een vriendelijk, minimalistisch design, biedt een rijkelijke standaarduitrusting en zegt resoluut “Nej” tegen dieselmotoren. Afgezien van het te harde R-Design-onderstel vormt deze wagen op zijn eigen manier een aangenaam en doordacht alternatief. Wat ons betreft mag onze grijze S60 zich dus best wel vertonen tussen de Duitse massa op de managementparking.

Publicatie: 05/12/2020
Tekst: Joram Van Acker
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Volvo S60

ONTDEK ONZE VIDEO

×


terug naar boven