× Deze website maakt gebruik van cookies. Door op “Aanvaarden” te klikken geeft u uw toestemming tot het gebruik van onze cookies. U kan ook steeds weigeren door op “Weigeren” te klikken. Raadpleeg ons Privacybeleid en Cookiebeleid voor meer informatie over hoe wij uw gegevens verwerken en om meer te weten te komen over uw rechten met betrekking tot de verwerking van uw persoonlijke gegevens.

Glow Plug EVEN VOORGLOEIEN...
bos vogelperspectief

menoto logo

menoto key

MINI COOPER SE

mosaert Edition

Ecologisch

184 PK
270 NM
32,6 KWH
211 L

Een Mini blijft de stadswagen bij uitstek, en vooral stadswagens zijn nu net de ideale kandidaten voor een elektrische aandrijflijn. Het was dus maar een kwestie van tijd voor er een Mini op stroom zou verschijnen. Hier is hij dan: de Mini Cooper SE of, voor de vrienden, Mini Electric.

1

DESIGN

Over het ontwerp van de elektrische Mini kunnen we kort zijn: beeld je een conventionele Mini 3-deurs in, denk het uitlaatpijpje weg en je hebt een Mini Electric. Zijn vormgeving is dus net zo iconisch als die van zijn verbrandingsbroertjes, die met hun retrostijl maar al te graag teruggrijpen naar de oer-Mini. Met succes, wat ons betreft, want een driedeurs Mini blijft één van de knappere autootjes in zijn segment. Dat onze testwagen een exclusieve ‘mosaert Edition’ is kan daarin ook geen kwaad. Deze beperkte oplage van 400 exemplaren krijgt wat stijlkenmerken mee die bedacht werden door het designbedrijf van een welbekende muzikant. En neen, dan hebben we het niet over Mozart maar wel over onze eigen Stromae. Zo kan je de Mini Electric mosaert Edition krijgen met een zwarte of een groene koetswerkkleur en komt er een typisch tartan-motief op het dak te staan. Daarnaast krijgt de mosaert-Mini zijn eigen velgdesign en natuurlijk mosaert-logootjes op de kofferklep, op de flanken en op de naafkapjes. Ook op het interieur heeft mosaert zijn stempel gedrukt, al blijven de aanpassingen wel subtiel. Het dashboard krijgt bijvoorbeeld hetzelfde ruitjespartoon, en dat tartan op het dak kan je trouwens ook van binnenuit zien want het loopt gewoon door over de panoramische ruit. Best leuk, maar het panoramische aspect van dat dakvenster is er dan natuurlijk wel een beetje af. Verder blijft het interieur op en top Mini met een vrolijk retrodesign en kwaliteitsvolle materialen.

Mini Cooper SE

2

RIJGEDRAG

Daar eindigt het mosaert-verhaal dan wel want onderhuids blijft deze special edition gewoon een Mini Electric. Al is daar niks mis mee want ook als elektrische auto weet de Mini te overtuigen met zijn fijne rij-eigenschappen. Zo worden de voorwielen aangedreven door een elektromotor met 184 pk en 270 Nm koppel; ruim voldoende om zijn gewicht van iets meer dan 1350 kilogram in beweging te brengen. Daarmee snelt dit autootje geheel geruisloos van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden. Bovendien blijft de Mini ook verrassend responsief bij sportiever rijgedrag. Met zijn strakke stuurgevoel en korte wielbasis neemt hij de positie in van speelbal onder de EV’s. Dat heeft de auto deels te danken aan zijn ouderwets kleine batterij—hoe tegenstrijdig dat ook mag klinken. Het accupakket is namelijk slechts 32,6 kWh groot waardoor het meergewicht tegenover een gewone Mini beperkt blijft tot 145 kilogram. Daardoor behoudt de deze Cooper SE dus zijn Mini-typische rijdynamiek maar komt hij zelfs op papier maar 235 kilometer ver. In de realiteit leek 170 kilometer ons zelfs een accuratere schatting, dus voor de lange afstand koop je deze auto echt niet. Gelukkig kan hij wel snelladen tot 50 kW, waarmee de accu in een dik half uur weer 80% vol is. Ook heel wat andere aspecten van deze elektrische stadswagen bevestigen dat dit geen kilometervreter is. Zo is er betrekkelijk veel wind- en rolgeluid, wat vooral bij hogere snelheden vervelend kan worden. Daarnaast is de ophanging wat aan de stugge kant en is het stuurgevoel ook niet bepaald licht, maar die kenmerken dragen natuurlijk wel bij tot de sportieve ervaring.

3

GEBRUIK

Hetzelfde geldt voor het gebruiksgemak van de Mini Cooper SE want, elektrisch of niet, het blijft een Mini. Toegegeven, na een SUV in de vorm van de Countryman, een absurd gegroeide Clubman en een ietwat ongemakkelijk ogende stadswagen met te veel deuren staat de naam ‘Mini’ niet noodzakelijk meer voor ‘klein’. De elektrische versie komt er echter enkel met drie deuren en is dus trouw aan de downsizing-filosofie van het merk. Dat betekent dat je met wat moeite vier volwassenen in deze auto kunt passen, waarbij de voorste twee exemplaren aanzienlijk gelukkiger zullen zijn dan de achterste twee. De tweede zitrij is dus vooral geschikt voor kinderen, en de instap naar achteren is ook alleen maar comfortabel te noemen wanneer je minder dan 1m50 meet. Helemaal achterin is er nog een koffertje van 211 liter groot, uit te breiden naar 731 liter met de achterbank omlaag. Het is dus allemaal wat aan de compacte kant, zelfs in vergelijking met de concurrentie. Het moet wel gezegd worden dat de bouwkwaliteit en het interieurdesign bovenmaats zijn voor een auto in dit segment. Waar de Mini Electric eveneens niet teleurstelt is op technologisch vlak. Elke Cooper SE krijgt namelijk twee schermen: ééntje bovenop de stuurkolom en het onmisbare touch screen in het dashboard. Dat laatste scherm biedt onderdak aan een infotainmentsysteem dat gelijkaardig is aan dat in de nieuwste BMW’s. Zo kan je de functies bedienen met een draaiknop in de middenconsole, via de sneltoetsen errond of natuurlijk rechtstreeks op het aanraakscherm. Het interface zelf werkt best gebruiksvriendelijk en ziet er ook nog eens guitig uit—zoals je van een Mini zou verwachten.

Mini Cooper SE

4

KOSTEN

Het is geweten: een Mini is geen goedkope auto voor zijn formaat. De gedachtengang bij het kopen van dit model heeft dus meer weg van die van een dure handtas dan van de aanschaf van een praktisch voertuig. Je kleinood moet vooral stijl uitstralen en genoeg ruimte bieden voor alles dat je nodig hebt om welgeteld één dag te overleven. Als inzetbaarheid zo belangrijk was, dan had je voor hetzelfde geld gewoon een enorme Dacia gekocht. Daar komt echter bij dat elektrische auto’s ook niet goedkoop zijn. Terwijl je voor een doordeweekse Mini met verbrandingsmotor dus al minstens 21.250 euro kwijt bent moet je voor een elektrische Mini ten minste 33.500 euro neertellen. Dat is meer dan een Renault Zoe of Opel Corsa E, beide modellen die meer rijbereik en ruimte bieden, maar iets zegt ons dat je de Mini liever wil. Want als je een Mini wil, dan wil je enkel een Mini. Tenzij je een Mini Electric mosaert Edition wil, natuurlijk, maar dan betaal je wel minstens 38.000 euro. Gelukkig krijgt elke Mini Electric wel meteen een mooie standaarduitrusting mee. Denk dan aan een digitaal instrumentarium, navigatie, LED-koplampen, lichtmetalen velgen en automatische klimaatregeling met twee zones. Om die zaken op een conventionele Mini te krijgen in combinatie met een automaat en een gelijkaardig vermogen zou je al flink in de buidel mogen tasten.

5

CONCLUSIE

De Mini Cooper SE is een interessante auto omdat hij verder gaat dan de essentie van een auto. Je koopt een Mini bijvoorbeeld niet omdat het de beste of meest praktische auto in zijn segment is maar wel voor zijn stijl en rijgedrag. De elektrische versie versterkt die indruk nog, want zijn kleine batterij en zijn drie deuren beperken de inzetbaarheid enigszins in functie van zijn uniek speelse karakter.

Publicatie: 20/10/2021
Tekst: Joram Van Acker
Media: Bram Billiet

Deel deze review met anderen!

Mini Cooper SE
×


terug naar boven